Historie

Historie

Over Vels

Inleiding
Remmet Vels sr., geboren in 1890, was arbeider bij de viscoöperatie De Toekomst. Dit was een Oostzaans bedrijf dat visafval leverde aan de vele Oostzaanse pluimveehouders. Remmet nam, waarschijnlijk in 1931, ontslag en begon zomaar een vervoersbedrijf. Hij leende overal geld en kocht voor f200,- een tweedehands T-Ford bij Barend Kruif in Purmerend.

De markt in Purmerend
Op de markt stond hij dan te wachten op een vrachtje. Op de wagen stonden lege kisten. En voorlopig bleven ze leeg. Na enige weken meldde zijn eerste klant zich. Vels wilde wel dat er meteen betaald werd: 30 cent voor een kist, 15 cent voor een halve. “Moet ik dan betalen?” vroeg de pluimveehouder, “je moet tóch naar Oostzaan!” Dit was het begin voor het vervoeren van vee en groenten naar de markt in Purmerend.

Het vervolg
De zoons: Arian, Cor en Remmet Jr., werden al vroeg ingeschakeld. Remmet jr. was zeven jaar toen hij zijn vader al hielp. Al snel volgde een tweede auto. Dit was een Opel en de derde een HUP-mobiel. Deze laatste werd gebruikt als taxi. Overdag reed Remmet sr. met de vrachtwagen en 's avonds was hij taxichauffeur. Toen in 1939 de mobilisatie begon, werd deze auto, net voorzien van vier nieuwe banden, verkocht voor f47,50. Voor het geld werd een paard aangeschaft bij een boer in de Purmer. Het beest viel enige dagen later dood neer. Toen begon de oorlog. Benzine was niet meer te krijgen, dus moest er overgeschakeld worden op paard en wagen. Alleen de A-Ford werd behouden. Die stond op blokken in de garage. De Duitsers zijn er nooit om gekomen.

Remmet sr. en zoon Arian hielden er in 1955 mee op en Remmet jr. werd toen eigenaar van het transportbedrijf. Het wagenpark bestond toen uit twee auto's. Als deze volgeladen in Purmerend stonden, reed Remmet eerst de ene wagen naar de plaats van bestemming, laadde deze uit, reed terug en haalde de tweede op. De eerste bleef dan in Purmerend achter. Zeven dagen per week moest er gewerkt worden.

Na verloop van tijd kwam er personeel bij. Het bedrijf had vaste klanten als: houthandel Buijs voor het vervoeren van hout dat bij Bruijnzeel vandaan kwam, Albert Heijn, eierhandel Lukken en natuurlijk het groentetransport. Door een toevalligheid werd hij transporteur voor de kabelfabriek in Amsterdam. Deze kabelfabriek stootte zijn eigen wagens af. Die werden door Vels opgekocht.

Ambacht
Toen Remmet in 1992 65 jaar werd, heeft zijn zoon Simon (Cornelis Remmet) de directeurszetel overgenomen. Hij leidde het bedrijf samen met zijn partner Annie Bouma. Toen zij in 2010 stopte bestond het bedrijf uit 12 werknemers, waarvan 10 chauffeurs, met een wagenpark dat bestond uit 7 motorwagens en 9 trekkende eenheden. Het bedrijf is ondertussen gesitueerd op de Ambacht. Al in 1976 nam Vels een optie op dit bedrijventerrein, maar het duurde tot 1996 voordat het bebouwd mocht worden.

Nieuw gezicht
Op 3 september 2007 kwam Linda Dekker, geboren in 1984, in dienst bij Vels. Aangenomen met het oog op overname in de toekomst, startte zij op de planning. Op 1 januari 2010 zag zij haar droom in vervulling gaan en nam zij definitief het transportbedrijf over. Hoewel er sprake is van een andere achternaam blijft de grote groene V op de vrachtwagens. Deze staat niet alleen voor de naam Vels, maar ook voor kwaliteit en het imago van het bedrijf. Ondanks een nieuw gezicht en de frisse wind die door het bedrijf waait, zal de familie Vels voortleven op de weg en in het bedrijf.

Anno nu
Inmiddels is Linda met haar transportbedrijf verhuisd naar industrieterrein Bombraak te Oostzaan, de locatie op de Ambacht werd te klein. Een nieuw industrieterrein met een nog betere uitvalbasis naar de snelwegen A8/A10. De locatie, gekocht met het oog op de toekomst, biedt meerdere mogelijkheden om haar klanten nog beter van dienst te zijn.

Dus kortom, klaar voor de toekomst!