Remmet Vels sr., geboren in 1890, was arbeider bij de viscoöperatie De Toekomst. Dit was een Oostzaans bedrijf dat visafval leverde aan de vle Oostzaanse pluimveehouders. Remmet nam, waarschijnlijk in 1931 ontslag en begon uit het niets een vervoersbedrijf. Hij leende overal geld en kocht voor f200,- een tweedehands T-Ford.

Op de markt ging hij staan om te wachten op een vrachtje. Op de wagen stonden lege kisten en deze bleven voorlopig leeg. Na enige weken meldde zijn eerste klant zich. Vels wilde wel dat er meteen betaald werd; 30 cent voor een kist, 15 cent voor een halve. “Moet ik dan betalen?” vroeg de pluimveehouder, “je moet toch naar Oostzaan!” Dit was het begin voor het vervoeren van vee en groente af en naar de markt in Purmerend.

De zoons; Arian, Cor en Remmet Jr., werden al vroeg ingeschakeld. Remmet jr. was zeven jaar toen hij zijn vader al hielp. Al snel volgde een tweede en derde auto. Deze laatste werd gebruikt als taxi. Overdag deed Remmet sr. met de vrachtwagen en ’s avonds was hij taxichauffeur. Toen in 1939 de mobilisatie begon, werd deze auto, net voorzien van vier nieuwe banden , verkocht voor f47,50. Voor het geld werd een paard aangeschaft bij een boer in de Purmer. Toen begon de oorlog. Benzine was niet meer te krijgen, dus moest er overgeschakeld worden op paard en wagen. Er werd één auto behouden. Die stond op blokken in de garage. De Duitsers zijn er nooit om gekomen.

Remmet sr. en zoon Arian hielden er in 1955 mee op, Remmet jr. werd toen eigenaar van het transportbedrijf. Het wagenpark bestond toen uit twee auto’s. Als deze volgeladen in Purmerend stonden, reed Remmet eerst de ene wagen naar de plaats van bestemming, laadde deze uit, reed terug en haalde de tweede op. De eerste bleef dan in Purmerend achter. Zeven dagen per week moest er gewerkt worden.

Na verloop van tijd kwam er personeel bij. Het bedrijf had vaste klanten als; houthandel Buijs, Albert Heijn, eierhandel Lukken en groentetransport. Door een toevalligheid werd hij transporteur voor de kabelfabriek in Amsterdam.

Toen Remmet in 1992 65 jaar werd heeft zijn zoon Simon de directeurszetel overgenomen. Toen hij in 2010 stopte bestond het bedrijf uit 15 trekkende eenheden. Het bedrijf is inmiddels gesitueerd op de Ambacht. Al in 1976 nam Vels een optie op dit bedrijventerrein, maar het duurde tot 1996 voordat het bebouwd mocht worden.

Op 3 september 2007 kwam Linda Dekker, geboren in 1984, in dienst bij Vels. Aangenomen met het oog op overname in de toekomst, startte zij op de planning. Op 1 januari 2010 zag zij haar droom in vervulling gaan en nam zij definitief het transportbedrijf over. In 2012 is zij met haar transportbedrijf verhuisd naar industrieterrein Bombraak te Oostzaan met meer mogelijkheden voor de toekomst.

Na 10 mooie jaren besloot Linda in 2020 haar transportbedrijf te verkopen. Gerbrand Oterdoom, eigenaar van Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn, wilde graag een locatie in de omgeving van Amsterdam. Op 1 juli van dat jaar werd Gerbrand eigenaar van Vels Transport Oostzaan.

En zo blijft het voortbestaan van de geel met groene voertuigen gewaarborgd.